The performance for peace by the Fontibon Experimental Theatre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/rlpc.v4i7.14385

Keywords:

Theatre for peace, polical theatre, Colombia, conflict transformation, culture of peace

Abstract

This paper discusses the trajectory of Fontibon Experimental Theatre (FET), since its
creation, objectives and forms of expression. Its connection to street theatre, comparsas
technique, Theatre of the Oppressed, as well as the opening of its theatre venue, will be
observed as models of popular theatre that are based on perspectives of political
engagement. Considering the intentional use of theatre as a strategy for social
transformation, this paper will analyze the political-artistic performance of this group,
according to the logic of peacebuilding from below. Therefore, a qualitative and exploratory
methodological approach is adopted to make the connections between the Theatre for Peace
literature and the practical dimension of the Case Study. The historical trajectory and
performance of the FET can be seen in its contributions to the local peace building
processes, in particular by developing collective and solidary practices for the
transformation of the narratives of the Colombian conflict from the perspective of socially
vulnerable groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luan do Nascimento Silva, Pontificia Universidad Católica de Río de Janeiro, Brasil

Doctorando en el Instituto de Relaciones Internacionales de la Pontificia Universidad Católica de Río de Janeiro (IRI/PUC-Rio), Máster en el Programa de Postgrado en Relaciones Internacionales de la Universidad Estatal de Paraíba (PPGRI/UEPB), Licenciado en la misma institución. Colaborador del Proyecto Universidad en Acción (PUA), miembro del Grupo de Estudios sobre Paz y Seguridad Mundial (GEPASM) y de la Red de Investigación sobre Estudios de Paz, Conflictos y Seguridad Crítica (PCECS).

Paulo Roberto Loyolla Kuhlmann, Universidad Estatal de Paraíba, Brasil

Profesor de la Universidad Estatal de Paraíba en Relaciones Internacionales y Payaso Social Mancada Obom. Dedicado a los estudios sobre la paz, con especial atención a la construcción de la paz desde el ámbito local y al uso del arte para la resolución de conflictos, la reducción de la violencia y la construcción de la paz. Doctorado (2007) en Ciencias Políticas por la Universidad de São Paulo. Coordinador del Grupo de Estudios sobre la Paz y la Seguridad Mundial (GEPASM/UEPB) y del Proyecto Universidad en Acción (PUA). Miembro de la Red de Investigación sobre Estudios de Paz, Conflictos y Seguridad Crítica (PCECS) del Consejo Latinoamericano de Investigación para la Paz (CLAIP). Colaborador de la ONG Payasos Sin Fronteras Brasil desde 2020 y miembro de la Comisión de Diversidad y Cultura de Paz de la organización.

Published

2022-11-10

How to Cite


Nascimento Silva, L. do, & Loyolla Kuhlmann, P. R. (2022). The performance for peace by the Fontibon Experimental Theatre. Revista Latinoamericana Estudios De La Paz Y El Conflicto, 4(7), 14–28. https://doi.org/10.5377/rlpc.v4i7.14385

Issue

Section

Artículos de investigación